Luonnollisia elämyksiä

Raposeiran näkö-alapaikalle Suurenna tämä kuva
Kuvassa taustalla näkyvässä rinteessä on kumpumainen paikka. joka on Raposeiran näkö-alapaikka. Paikalta aukeaa myös upea panoramamaisema merelle.(klikkaa kuva)

Prazeresin näköalapaikalta Paúl do mariin

Seikkailumme loppu-osuus Cominho do Concelho nimistä polkua Paúl do marin satamaan alkaa loivalla laskulla. Alamäki jyrkkenee loppua kohden, kun polku risteilee pitkin jyrkkää rinnettä hakien tietään alas satamaan. Polku on jyrkempi kuin Zimbreiros Paúl do marin toisessa päässä. Polku ei kuitenkaan ole vaarallinen erittäin hyvän kuntonsa vuoksi. Tämäkin reitti on kunnostettu ja uudet suoja-aidat rakennettu koko matkalle alas Paul do Mariin asti vuonna 2007. Polun jyrkkyyden vuoksi vaellussauva on kuitenkin hyvä apuväline, mikäli sellainen sattuu kuulumaan varustukseen.
Kivetyllä polulla kasvava ruoho saattaa kostealla säällä tehdä polun liukkaaksi. Irtokiviä ja hiekkaa saattaa myös olla aika ajoin. Polku saattaa hyvinkin olla monien mielestä reitin huipennus upeiden maisemien takia ja saamme nauttia matkalla huikaisevan upeasta rotkomaisesta laaksosta. Lähtiessä hotellilta kukkaistutuksien reunustamaa polkua ei osaa kuvitellakaan, miten upeat maisemat ovat piilotettuna vuorenseinämien suojassa.

Katso Jardim do marin kylään päin Katso Paúl do mariin päin Suurenna tämä kuva

Myös tältä Prazeresin näköalapaikalta avautuvat upeat näkymät yli meren horisonttiin. Voi miltei nähdä taivaanrannan kaareutuvan lievästi, kuten Kolumbuskin aikoinaan havainnoitsi. Oikealla avautuu näkymä Paúl do mariin ja vasemmalla naapurikylä Jardim do marin kylä, joka asettuu kuin helmi meren äärelle.

Voit klikata kuvan puurakennelmia ja katsoa maisemia Jardim do Mariin ja Pa'ul do Mariin.

Polulle Maisema Paúl do mariin

Kun jatkat matkaa seuraamalla polkua, vilkaise vasemmalle kohti rantaa. hieno näkymä Paúl do marin venerantaan Kivistä ladottu, loivasti viettävä polku kulkee ensin tasaista rinteen suuntaisesti ja laskeutuu sitten alas kohti alhaalla näkyvää mäntymetsää, josta jyrkkä osuus alkaa.

Katso eteenpäin Rinteen viljelmät Näkymä takaisin näköalapaikalle päin

Useat pienet erilaiset viljelykset saavat oikealla avautuvan rinteen muistuttamaan tilkkutäkkiä erilaisine vihreän ja ruskean vivahteineen. Samojen rinteiden yläpuolella näkyy jo tutuksi tullut Raposeira ja jossain siellä virtaa hetki sitten kulkemamme Levada Nova.

Metsikössä männyn juurelle on laitettu ilmeisesti rinnettä ylös kapuavia ajatellen levähdyspenkki.

Suurenna Tutki ympäristöä Polku mäntymetsässä

Männyn kyljessä on varoitus jyrkästä polusta. Polku ei kuitenkaan ole vaarallinen.

Klikkaamalla vasemman puoleisen kuvan oikeaa reunaa, voit katsella miltä penkin takana oleva metsä näyttää ja millaiset maisemat sieltä aukeaa. Jos tutkit maastoa penkin takana, kannattaa muistaa, että rotkon rinteet ovat satoja metrejä syviä.

Kun olemme nauttineet tämän paikan tarjoamista hienoista elämyksistä kylliksemme aloitamme laskeutumisen alas pitkin jyrkkää Paúl do Mariin johtavaa polkua.