Luonnollisia elämyksiä

Rabacal - ER-110 tien parkkipaikka

Parkkipaikka ER-110 tien varrella on 1300 metrin korkeudella merenpinnasta. Sen huomaa ilman lämpötilasta, joka saattaa laskea Funchalista lähtiessa jopa yli kymmenen astetta. Lämmin vaatetus on siis ainakin varalle tarpeen ottaa matkaan mukaan.

Parkkipaikan kautta kulkiessa ei tunneleita ole luvassa, jollei jatka matkaansa Calhetan puolelle. Lamppu ei siis ole tarpeen. Ostospaikkoja ei reitin varrella ole, joten evästä tulee ottaa mukaan.

Valittavana on monenlaisia reittivaihtoehtoja. Alas Rabacalin metsänvartioiden asemalle vie rautaportilla suljettu asfalttitie. Lagoa venton vuoristojärvelle taas pääsee, joko Rabacalin tien yläpuolella rinteessä virtaavaa levadaa seuraamalla, tai alempaa läheltä Rabacalia asfalttitieltä haarautuvaa polkua pitkin.

Joenuoma laakson pohjukassa Maisema laaksoon Maisema tieltä ja ylempänä kulkeva polku Suurenna tämä kuva Katso jatkoa Lagoa ventoon johtava polku Suurenna tämä kuva

Portille päin kulkiessa kauempana siintää Paul da Serran tasanko. Rinteessä, tasangon ja tien välillä erottuu myös levadareitti, joka halkoo jättiläiskanervista koostuvaa pensaikkoa. Levadan alkulähde sijaitsee Ribeira Grande laakson pohjukassa ja matkaa kertyy noin 4 kilometriä.

Ribeira granden levadalle pääsee jatkaen portin ohi oikealle seuraten ER-110 tietä. Parin kymmenen metrin päästä löytyvä levada sukeltaa tien alta esiin. Rabacaliin jatkamme kuitenkin portin jälkeen alamäkeen asfaltoitua tietä pitkin. Tieltä aukenee välillä hienot maisemat yli Ribeira da Janelan laakson aina kauempana siintävälle merelle asti.

Kanervikkoa tien varrella Kanerva
Lagoa venton polku lähtee kanervikkoon
Polku Lagoa Ventoon haarautuu Rabacalin tieltä

Kanervat reunustavat reittiämme alas Rabacaliin asti. Jos mieli halajaa Riscon yläpuolella olevalle Lagoa venton vuorijärvelle täältä kautta, kannattaa seurata tarkkaan tien oikeaa reunaa. Polku haarautuu hieman ennen kuin tie tekee jyrkän mutkan kohti metsänvartioiden rakennusta. Mikäli saavutte mutkaan olette kävelleet ohi. Kanervikko on naamioinut polun alun taidokkaasti, joten se on vaikea havaita. Riscon putouksen ja jyrkkien vuorenseinämien takia Lagoa ventolta ei kuitenkaan ole reittiä alas Riscoon, joten nämä kaksi reittiä on vaikeaa ja työlästä käydä samalla kertaa.

Saavumme rabacaliin Talon taakse Reiteille Suurenna tämä kuva Korkeudesta ilmoittava pylväs

Rabacaliin saavuttaessa, jyrkästi vasemmalle kääntyvän mutkan jälkeen, betonireunus suojaa tietä oikealla puolella ja metsänvartijoiden majan punertava katto näkyykin jo alempana laaksossa. Parkkipaikalta ohitamme paikan korkeudesta (1065 metriä) ilmoittavan taulun, ja astelemme kivettyjä portaita alas rakennukselle.

Rakennuksen takana on picnic-pöytiä, jossa voi pitää ensimmäisen tauon ennen polulle lähtöä. Pöytien välistä lähteviä jyrkkiä portaita voimme myös laskeutua Riscon levadalle ja edelleen 25 lähteen levadalle. Vaihtoehtoisesti voimme lähteä rakennuksen edestä oikealle lähtevää polkua, joka laskeutuu loivemmin Riscon levadalle (keskimmäisestä kuvasta katsoen oikealle).