Luonnollisia elämyksiä

Rabacal - Riscon vesiputous

Riscon vesiputous on varmaan jokaiselle Madeiralla levadoilla liikuvalle tuttu. Paikka on muodostunut ehkä suosituimmaksi vierailukohteeksi Madeiran levadoilla. Lähdemme siis seuraamaan Levada do riscoa 25 lähteen levadalta johtavan polun risteyksestä. Matka taittuu rentoutavan retkeilyn merkeissä metsän siimeksessä.

Polun varrella kohisee, lirisee ja lorisee siellä täällä, kun pienet rinteeltä valuvat purot täydentävät levadassa virtaavaa vettä. Välillä virtaava vesi on kuluttanut kiviainekseen uurteen aikojen saatossa. Polkujen risteyksestä Riscon putoukselle on pari kilometriä halki laakeripuumetsän.

Rinteiden vesi putoaa levadaan Rinteiden vesi putoaa levadaan Jatkamme polkua eteenpäin
näkymä kävelytien päästä Suurenna tämä kuva

Lähestymme Riscon putouksen aluetta. Jyrkästi polveilevat kallionseinämät näkyvät jo edessäpäin. Jossain kulman takana on Riscon korkea vesiputous.

Rinteiden vesi putoaa levadaan

Ennen perille saapumista tasainen kävelytiemme kaartaa vasempaan. Tien päästä aukeaa myös hieno näkymä putoukselle. Jatkamme kuitenkin pitkin rinteen reunaa kulkevaa kapeampaa polkua oikealle kulman taakse.

Heti kallion kulman takana putous avautuu meille koko komeudessaan. Vesi putoaa pitkin kallionseinämää ylhäältä Lagoa Venton järveltä satametriä alas rotkoon.

Riscon putous

Rotkon toisella puolella näkyy pitkin kallionseinämää kulkeva polku ja tunneliverkosto, joka sukeltaa Riscon vesiputouksen takaa. Polku matkaa seuraten pystysuoraa kallionseinämää ja reitin jatko-osuus on luultavasti katsottu liian vaaralliseksi ja päätetty sulkea vaeltajilta rautaportein. Tällaisissa olisi kyllä hienoa, jos reitille rakennettaisiin vaikka tukevat suojakaiteet ja reitin voisi kulkea loppuun asti.

Näkymä kulman takaa
Video Riscon putouksesta
Riscon vesiseinämä

En tiedä, onko joku muu suomalainen kiinnittänyt huomiota erääseen hauskaan yksityiskohtaan kalliossa. Valosta ja varjosta muodostuu ikään kuin Suomen lippu louhikkoiseen kallionseinämään.

Oikealla olevasta heinää kasvavasta kallionseinämästä suorastaan sataa vettä suoraan polulle. Saavumme suunnilleen keskivaiheelle Riscon putousta. Polun korkeudelta alas rotkon pohjalle on vielä kaiketi noin 50 metriä. Täällä on hyvä istahtaa ja ihailla tätä upeaa paikkaa ja jatkaa seikkailuamme vaikka kohti 25 lähteen putouksia. Palaamme samaa polkua takaisin polkujen risteykseen, josta haarautui reitti alas 25 lähteen levadalle (Levada das 25 Fontes).