Luonnollisia elämyksiä

Kartte Levada Rocha Vermelhan reitille lähde: Google Earth

Levada Rocha Vermelha

Levada Rocha Vermelha on Rabacalin levadoista se sijaitsee alimpana (korkeus merenpinnasta noin 850 metriä) ja on ehkä vähiten kuljettu Rabacalin reiteistä. Levada Rocha Vermelha kuljettaa vaeltajan pidemmälle Ribeira Janelan laaksoa, kuin yksikään Rabacalin levadoista ja se vastaa suurimmalta osaltaan Janelan laakson pohjoisen rinteen vesien keräämisestä Calhetan vesivoimalalle. Levadaan liittyy myös tunnelin kautta Levada do Seixal, joka virtaa Paúl da Serran tasangon alitse yli kahden kilometrin mittaista märkää tunnelia pitkin.
Levada Rocha Vermelha virtaa paikoin jyrkänteen laidalla ilman suojakaiteita ja levadan lopussa ovat luvassa Vermelhan portaat (laskemani mukaan 286 askelmaa! :D), jotka nousevat erittäin jyrkästi ja saattavat olla liukkaat. Kaiken kaikkiaan reitti on kuitenkin hyvässä kunnossa ja kokeneelle kulkijalle jännittävä kokemus.

Lombo do doutor ja Lombo do atouguia teiden viitat Aluksi ajamme betonitietä... ...Jatkaen asfalttitietä... ...Asfalttitie muuttuu kivetyksi tieksi ja ohitamme levada novan... ...Nousemme edelleen ylemmäs... ...Heti tämän mutkan jälkeen saavumme levikkeelle, jonne auto kannattaa jättää.

Suuntaamme levadan päätepisteeseen, jossa on levadan huoltohenkilökunnan asuinrakennus. Aloituspisteeseen vie kapea hiekkatie Calhetan vesivoimalan itäpuolelta. Tarkkaa selostusta reitin alkupisteeseen on vaikea kuvailla mutta hankkimalla hyvän kartan paikka löytyy vaivatta. Jos olet kulkenut Levada Novan Calhetan vesivoimalalta itään, tulee paikka jossa Levada Nova alittaa hiekkatien männikköisen harjun laella. Tien varressa on myös valkoinen betonirakennus. Kyseistä tietä suuntaamalla ylöspäin saavumme Rocha Vermelhan päätepisteeseen, josta seikkailumme alkaa.

Parkkeeraa autosi tähän levennykselle Jatka matkaa jalan

Jos olet autolla liikkeellä pysäköi autosi vasemmanpuoleisessa kuvassa näkyvälle levikkeelle. Tästä kannattaa jatkaa matkaa kävellen.

Matka jatkuu metsän halki

Heti mutkan jälkeen tie sukeltaa metsään, jossa rinta rinnan kasvavat männyt ja eukalyptukset. Joskus voi nähdä pilvien risteilevän tunnelmallisesti alempana laaksossa.

Kulkiessani tämän reitin lokakuussa 2008, jännitin hieman jatkamista, kun huomasin tien johtavan suoraan talon pihaan. Talolle ajanut levadatyöntekijä huomasi aristeluni ja viittoi innokkaasti jatkamaan matkaa ja tervehti iloisesti saapuessani talolle. Jännittää ei siis tarvitse. Emme ole häiriöksi!

Lehtiritilöiden siivous käynnissä Polku ylemmälle tunnelille haarautuu oikealle Putkessa 25 lähteen vedet virtaavat

Kun saavumme levadalle, huomaamme että Rocha Vermelha on reilusti leveämpi kuin 25 lähteen tai Riscon levada. Hetken kuljettuamme reitiltä lähtee polku viistosti ylös rinteeseen. Polku vie ylempänä rinteessä sijaitsevan 25 lähteen tunnelin suulle.

Suurissa vihreissä putkissa, jotka ylittävät levadan, syöksyy 25 lähteen ja riscon levadan vedet alas Calhetan vesivoimalle. Jos huomasit aloituspisteessä, niin myös tämän levadan vesi jatkoi matkaansa putkea pitkin alas voimalalle.

Näkymä Levada novalle Levada rocha vermelhalta Suurenna kuva Näkymä Levada novalle Rocha vermelhan levadalta Suurenna kuva Rocha Vermelhalla Suurenna kuva Suurenna kuva Siirry eteenpäin Levadalla

Puusto on edelleen suurimmaksi osakseen eukalyptusta ja mäntyä. Osa puista ovat todella vaikuttavan korkeita tuuheine latvuksineen. Siirrä katseesi vasemmalle yli laakson ja voit nähdä kauempana Levada Novan kiemurtelevan rinteessä laakson toisella puolella.

Kaikkien näiden levadojen vesi ohjataan tarvittaessa Levada Novaan, joka ruokkii elämän nesteellään koko eteläisen Madeiran viljelyksiä Ponta do Solista Ponta do Pargoon asti.

Puustoa levadan varrella Kastanja levadan varrella Kastanja levadan varrella

Paikoin männyn ja eukalyptuksen ohella kasvaa myös muutama Hevoskastanjapuu karvaisine hedelmineen.

Lähestymme laakson pohjukkaa, josta tulemme löytämään tunnelin suun, sekä polun ylös 25 lähteen levadalle. Jos katsot tarkkaan jyrkkään rinteeseen menosuunnassa, voit erottaa 25 lähteen levadan tunnelin eteen vievän tien. Klikkaa alhaalla vasemmalla olevan kuvan rinnettä katsoaksesi lähemmin.

Rocha Vermelhalla Suurenna kuva 25 lähteen levada-tunnelille johtava tie levadalla Rocha Vermelhalla Suurenna kuva Katso video purosta Suurenna kuva Tunnelin suu Katso portailta alas

Vajaan 15 minuutin kuluttua saavumme Levada do Rocha Vermelhan sisäänkäynnille. Ennen tunneliin sukeltamista huomaa myös vasemmalla puolella ylös lähtevät kiviset portaat. Kyseistä reittiä seuraamalla pääsisimme ylös 25 levadan tunnelille. Polku on suljettu portilla, joka on kaiketi tarkoitettu estämään kotieläimien kulkua. Jos kuljet portista, muistathan sulkea sen perässäsi.

Portaita kannattaa kiivetä hetken matkaa ja käydä katsomassa kaunista näkymää takaisin tulosuuntaan päin. Katso kuva