Levada dos Piornais São Martinhossa

enlarged

Lähdemme kapuamaan levadalle tämän vihreän palmun juurelta

Levadan Funchalin puoleinen pää on helppoa kuljettavaa. Maisemat merelle avautuvat upeasti ja saamme ihailla Gabo Giraon jyrkänteen jylhää profiilia. Matkaan kannattaa ottaa pieni selkäreppu, sillä Socorridosin laakson ylittävän sillan jälkeen tulevat tunnelit ovat osittain ahtaita kulkea. Sillan jälkeen reitillä on rotkoja mutta tukeva rautakaide suojelee vasemmalla puolella miltei joka paikassa. Levadan loppupäässä tuleekin sitten vaikeampia osuuksia. Arviolta 40 senttimetriä leveältä levadareunalta on kymmeniä metrejä syvä betoniseinämä suoraan alas. Reitin loppupäässä, hieman ennen Fajãn autiokylää, reitti on suljettu rautaportilla. Matkan teko katkeaa siis lyhyeen. Reittikuvauksen aloituspaikkana on Funchalin ns. hotellialueen yläpuolinen rinne, jossa Levada dos Piornais virtaa. Levadalle pääsee esimerkiksi Four Views Monumental Lido -nimisen hotellin vierestä nousemalla ylös rinteeseen siihen asti, kuin saavumme levadalle. Aloituspaikan valintaan syynä oli, että paikalle pääsee helposti suoraa ylösnousevaa kävelytietä ja portaita. Lisäksi maisemat Lidon hotellialueelle, merelle ja myös Funchaliin ovat todella mukavat.

Lähdemme kävelemään Four Views Monumental Lidon vierestä ylös rinteeseen lähtevää tietä Rua da Casa Branca. Hyvin pian seuraavan risteyksen jälkeen näkyy jo tien vasemmalla puolella musta kyltti, jossa valkoisella tekstillä "Levada" ja lähdemme nousemaan kerrostalon viereistä käytävää nimeltä Azinhaga da Palmeira ylös kunnes saavutamme Levada dos Piornaisin noin kolmessa minuutissa ja pituutta nousulle kertyy Google Earthin mukaan vahjaa 300 metriä. Nousu on mukava kuntotreeni näin alkumatkaan.

Saavumme Levada dos Piornaisille. Levadalta maisemat sekä Suurelle Atlanttille että Funchalin rinteille. Alhaalla avautuu myös näkymä Lidon hotelleihin keskittyeneeseen kaupunginosaan. Levada dos Piornais jatkuu tästä Funchalin suuntaan vajaan kilometrin mutta me lähdemme seuraamaan levadaa vasemmalle. Levadan oikealle jatkuvan osuuden kuljin itse eräänä iltana iltakävelynä ja täytyy sanoa, että tunnelmallinen jaloittelu siitä syntyikin. Funchalin valomeri ei voi olla tekemättä vaikutusta iltahämärässä. Jatko-osuus kannattaa joka tapauksessa kulkea jossain vaiheessa myös sillä voimme nähdä hienoja panoraamakuvia Funchaliin.

Lähdemme siis matkaa seuraten levadaa vasemmalle. Saavumme pian paikkaan, jossa levada dos Piornais on jaettu kahtia betonivalulla. Levadalta on ajoittain liittymiä alas rinteeseen, jotka kaikki johtavat alas Lidon alueelle. Paikan jälkeen saamme nauttia asukkaiden istutuksista ja mahdollisesti kukkivista kukista. Levadaa reunustaa oikealla puolella kivinen muuri vielä jonkun aikaa.

Kukkivan osuuden jälkeen saavumme avoimelle osuudelle, jonka oikealla puolella on avara heinikkoinen kaktuksia kasvava Cruzin kukkulan rinne. Maatalon kohdalla Aloe Vera kasvit kukkivat oranssein pitkulaisin kukinnoin.

Saamme näkyviin myös suuren Gabo Giraon jyrkänteen punertavine mereen laskevine kallioineen. Vasemmalla puolella jatkuvat Lidon hotellialueen rakennuskompleksit. Tuntuu hyvältä, kun saa kulkea täällä edes hieman luonnollisemmassa maastossa.

Tällä osuudella saamme nauttia hienosta näkymästä Gabo Giraon jyrkänteelle, joka on heti Norjan Nordkapin jälkeen korkein jyrkänne Euroopassa. Levada dos Piornaisin reitti ei ole ainakaan alkumatkasta kovin luonnonmukainen elämys nostokurkineen ja Funchalin täyteen rakennettuine rinteineen. Levada dos Piornaisia on syystäkin alettu kutsua "kaupunkilevadaksi". 1,3 kilometrin päästä levada alittaa Caminho do Amparon tien alikulkutunnelissa ja edelleen Avenida do Amparo nimisen tien. Teiden jälkeen maisemat muistuttavat taas maaseutumaisemaa.

Vaikka Levada dos Piornaisin voisi kuvitella olevan tylsä urbaanissa ympäristössä virtaava oja, tältä reitiltä löytyy kuitenkin hienoja maisemia ja paikoitellen on kuin kulkisimme maaseudulla. Reitin varrella saattaa hyvinkin nähdä kaikenlaisia maaseudun kasveja ja eläimiä, kuten yhdessä kuvassa näkyvä laiduntava lehmä levadan varressa.

Reittimme on kääntynyt loivasti oikeaan kiertääkseen pienen laakson maastossa. Banaaniviljelmien kohdalla kuljemme metrin korkealla muurilla ja kulkualustan kivet ovat epätasaiset, joten kompastumisen vaara kannattaa huomioida.

Olemme kulkeneet puolisen tuntia ja ohittaneet Avenida do Amparon, joka näkyy nyt Cruzin kukkulan ohella mukavasti reitiltä. Levada kulkee halki kaupunkimaiseman mutta kuljemme myös maanviljelyksen keskellä. Oikealla puolella polkua on korkea rinne, joka kasvaa heinää ja kaktusta. Banaaniviljelysten ohella myös perunaa kasvaa siellä täällä. Alitamme myös hienon kivisen portin reitillä, jolloin matkamittarissa lukee noin 2,4km.