Levada Nova

Levada Nova Ponta do Pargossa

enlarged

Astumme Levada Novalle Ponta do Pargon vesilaitoksen vierestä

Levada Nova on yksi suosituista levadoista Madeiran vaeltajien keskuudessa ja se alkaa Ponta do Pargosta. Kylän keskustasta lähtee tie pohjoiseen, jota seuraamalla löytää kuvissa näkyvä Ponta do Pargon vesilaitos. Voin jättää auton tien varteen tai Ponta do Pargon keskustaan, josta matkaa voimalaitokselle on hieman yli kilometri. Kuljin Levada Novan reitin jouluaattona vuonna 2008, jolloin luonto oli syksyisen karua, joten pahoittelen kuvien vähäistä vihreä klorofyllin määrää. Tämä reitti kannattaa ehdottomasti kulkea ajalla kevät-syksy, jolloin luonto on vehreänä. Kuljin reitin Fajã da Ovelhasta Ponta do Pargoon, joten kuvista suurin osa on otettu luonnollisesti silloin menosuuntaan. Nyt kuljettaessa reitti toiseen suuntaan kuvat on kuvattu taakse päin. Toivotan kuitenkin teidät, hyvät lukijat karulle vaellukselle Madeiran läntiselle reunalle, josta Levada Novan nautinnollinen vaellus alkaa.

Lähdemme matkaan vesilaitokselta, jonka vieressä on suuri vesisäiliö. Kuten joistain kuvista voi havaita alueella on jossain vaiheessa riehunut maastopalo, jotka ovat valitettavasti melko yleisiä Madeiran helposti syttyvässä maastossa varsinkin kesäaikaan. Vesitankin takana näkyy rakennus, jonka lähellä levadassa on erilaisia saostusaltaita ja pieniä ihastuttavia putouksia jseurattaessa Levada Novaa oikealle itään päin. Yhdessä paikassa myös kaunis puro solisee ylhäältä rinteestä.

Levada seurailee tietä pienen matkan päässä ensimmäiset muutaman sata metriä ja hetken kuljemme aivan tien reunassa. Saavumme pienen maatilan kohdalle, jossa jouluna 2008 ole lehmä laiduntamassa vihreää rinsasta ruohoa laitumella. Maatilan jälkeen ylitämme tien ja reitti kaartaa vasemmalle kohti ensimmäistä pienen laakson pohjukkaa. Maasto muuttuu maalaismaisemasta hetkeksi saniaisten alustamaksi mäntymetsäksi.

Metsä on todella runsasta ja kierrettyämme laakson saavumme avoimelle paikalle ja Ponta do Pargon viereisen kylän nimeltä Amparo asuinalueet näkyvät alhaalla rinteessä. Kaukana siintävät myös hienosti Atlanttin aallot tasaisena vesimassana, kun ohitamme Amparon kylän tien. Vaikka talviaikaan luonto on levossa ja kasvukausi ei ole käynnissä, ympäristö on kuitenkin yllättävät vehreää Madeiralla. Lämpötila talviaikaan täällä saaren länsiosassa vastaa jotakuinkin Suomen alkusyksyä.

Maasto muuttuu metsäisestä männiköstä maaseudulle ominaiseen pelto ja niittymaastoon ja matkaa on kulunut lähtopaikasta noin puolitoista kilometriä. Amparon jälkeen levadalla on taas vuorossa mäntymetsäinen laakso, jonka kierrämme. Molemmat laaksot ovat olleet kaksihaaraisia ja ovat itseasiassa ajan kuluttamia poimuja rannikon rinteessä.

Männikkö kasvaa harvana rinteillä ja keskellä metsiä näkyi jouluna 2008 lehmä raikkaan vihreällä niityllä nauttimassa niityn antimista.

Mäntymetsässä saattaa ajoittain olla myös betonista rakennettuja siltoja ylitse levadan. En edelleenkään ole ymmärtänyt miksi ne on rakennettu mutta niitä tapaa levadoilla ajoittain. Kuvassa näkyvällä sillalla vesi lirisee mukavasti siltä alas pienenä purona.

Noin 3,3 kilometrin kuluttua lähtopaikasta saavumme seuraavaan pikkukylään nimeltä Lombo, jossa yhtenä viljelykasvina näyttävät olevan myös sitrushedelmät. Sitruspuita tuleekin vastaan ensimmäisen kerran tällä reitillä pian. Ohitamme tien ylittämisen jälkeen paikan, jossa levada virtaa muutaman metrin syvässä kaivannossa ja oikealla puolella sitruspuut tuottavat maukkaan näköisiä hedelmiä.

Saavumme Mestren kylään ja liekö sitruspuiden omistaja on laittanut pullon muistutukseksi oksan hakaan, että hedelmät on tarkoitettu mehustettavaksi eikä vaeltajien syötäväksi, mene ja tiedä. Jatkamme kuitenkin matkaa ja hyvin pian tulee eteen toinen runsaasti hedelmää kantava puu.

Funchalista lähtevä moottoritie VE3 ulottuu nykyään Ponta do Pargoon asti. VIelä vuonna 2006, jolloin ensi kertaa kävin Madeiralla suuremmat valtaväylät loppuivat Prazeresiin ja sieltä eteenpäin oli ajettava mutkittelevia ja hitaita pienempiä teitä, kuten ER-101, jota myötäilemällä Levada Novakin on kulkenut. Kun kuljin tämän reitin vuonna 2008, luultavasti yksi viimeisimpiä tunneleita oli valistumassa. Yhdessä kuvista näkyy tunnelin suuaukko ja suuri työmaa levadalle.

enlarged

Ylitämme ER-101 tien ja paikalla todella vehreän tien varressa on opaskyltit molemmin puolin ohjaamassa reitillä

On aika ylittää ER-101 tie ja tien ylittämisen jälkeen seuraava kylä on Lombada dos Marinheiros. Ensin kuitenkin on luvassa hieman yli kilometrin mittainen osuus asumattomassa maastossa. Luvassa on siis mukavaa luonnonläheistä retkeilyä Levada Novalla. Toisella puolella laaksoa, jonka juuri kiersimme avautuu näkymä juuri ohittamaamme Mestren asutuksille. Pian saamme myös meren näkyviin ja maisemat avartuvat. Kuten olemme huomanneet Levada Nova todella kulkee maaseudulla ja tällä reitillä saa nauttia maaseudun rauhasta ja tunnelmasta. Vihreitä niittyjä, aromaastoa ja peltoja viljelyksineen on myös jonkun verran, puhumattakaan pienista kylistä reitin varrella.

Maisema Amparon rinteille, jossa kylän keskellä näkyy Nossa Senhora do Amparon vuonna 1960 valmistunut kappeli

Maasto muuttuu hieman risukkoisemmaksi ja ohitamme hienikkoisen kärrypolun, joka kulkee pohjoiseen ylös rinnettä ja päätyy ylempänä ER-101 tielle. Kuljemme nyt harjanteen yli ja hieman edempänä reitti kääntyy taas vasemmalle pohjoiseen kiertääkseen taas yhden laakson Madeiran eteläisillä rinteillä. Paikoin meren suuntaan katsottaessa voit havaita myös Ponta do Pargon majakan rannikon jyrkänteen päällä.

Olemme kiertäneet laakson ja jatkamme matkaa toisella puolella kohti Lombada dos Marinheirosia. Maasto on laaksossa taas metsäistä ja lehtipuu valtaa alaa toisin kuin reitin alkupään laaksoissa. Ajoittain ER-101 tie, jota Levada Nova seurailee, vilahtaa ylempänä rinteessä. Kuten kuvista voi havaita levadassa ei virrannut lainkaan vettä jouluaattona 2008, kun kuljin reitin. Lehtipuut ovat myös syksyisessä asussaan ja kuivat puista pudonneet lehdet rahisivat vaelluskenkien alla.

Eräällä suoralla hieman ennen Lombada dos Marinheirosia, musta hahmo erottui vihreän heinikon seasta. Kulkiessa lähemmäksi huomasin, että kyseessä on taas vain lehmä, joka oli tuotu nauttimaan luonnon antimista reitin varrelle. Tällä reitillä todella tarjoaa maatalouteen liittyviä elämyksiä kerta toisensa jälkeen. Taitaa olla jo kolmas lehmä matkan varrella.

Maaseutuelämyksen jälkeen ylitämme taas ylös johtavan tien ja matka jatkuu erikoisen kaislikkoisessa maastossa ennen saapumista Lombada dos Marinheirosin kylään.

Saavumme Lombada dos Marinheirosiin jossa kuljemme hetken tietä pitkin mutta pian liitymme taas Levada Novan seuraan. Joulunaikaan voi havaita monessa paikassa Madeiralla joulupukin kiipeämässä milloin parvekkeen kaidetta ylöspäin ja usein myös ylös savupiipun reunaa. Seimien ohella tällainen tapa on hyvin suosittu Madeiralla. Lombada dos Marinheirosissa ohitamme todella nätin talon sitruspuineen.

Saavumme Levada Novalla Lombada dos Marinheirosin kylään, jossa sijaitsee yksi rannikon varsinaisista näköalapaikoista. Itse en ole paikalla vierailut mutta luultavimmin miradouro sijaitsee jossain lähellä merenrantaa.