Luonnollisia elämyksiä

Fája da ovelha

Laatta Näkö-alapaikalle

Matka jatkuu mukavan tasaista eteenpäin ja tarkoituksena on saavuttaa ylempänä rinteessä virtaava Levada Nova. Hetken päästä tulemme notkelmaan ja miltei huomaamattomalle sillan tapaiselle. Pätkä nousua vie meidät yllä kulkevalle tielle. Kauniisti koristeltu betoninen opastaulu kertoo meille äskettäin kulkemamme polun nimen. Meren huokailu vaimenee hiljalleen ja vaihtuu linnun lauluun ja kylän ääniin.

Risteyksestä alaspäin vievää tietä seuraamalla pääsisimme eräälle näkö-alapaikalle (Miradouro), josta kannattaa joskus myös ajella katsomassa maisemia.

notkelmaan
Polulta ylöspäin jatkuva tie
Ylöspäin jatkuva tie on jyrkempi mutta hieman lyhyempi reittivaihtoehto

Nyt päämääränämme on kuitenkin Levada Nova. Kaksi suuntavaihtoehtoa on valittavana. Voimme lähteä Zimbreirosista kertovan opastaulun suuntaan ja tulemme hetken kuluttua Paúl do mar/Porto moniz tien risteykseen. Tätä kautta pääsemme myös Zimbreiros rinteen yllä näkyvälle Hotelli-ravintolalle ja edelleen tietä pitkin takaisin Paúl do mariin.

Toinen vaihtoehto on polulta katsottuna suoraan jatkuva tie ylämäkeen. Tämä reitti on kaiketi mielenkiintoisempi vaihtoehto Levada Novalle suunnattaessa, joskin nousu on jyrkempi.

Paúl do mar-porto moniz risteys
Oikealle vievä tie vie meidät hotellin ja ravintolan luo ja edelleen takaisin Paúl do mariin.

Opastaulun suuntaan lähdettäessä muutaman sadan metrin päästä tulee vastaan risteys. Paúl do mar oikealle ja Porto Moniz vasemmalle. Oikealle kulkeva tie on sama, joka näkyy kiivettäessa Paúl do marista ylös rinnettä. Levada novan suunta on ylös vasempaan Porto Monizin suuntaan. Hetken päästä ohitamme tenniskentän oikealla. Kentän jälkeen ramppi jyrkästi oikealle, joka vie meidät Fajã da ovelhan kirkon luo.